نقد و تحلیل غزلیات مجمد همگر
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده ساره نیکوکار
- استاد راهنما سید حسین شهاب رضوی
- سال انتشار 1392
چکیده
مجد الدین همگر شیرازی (607-686 هـ.ق). از شعرای معروف ایران در سده ی هفتم هجری است. او شاعری را در دربار اتابکان فارس آغاز کرد و پس از برافتادن سلغریان، چندی را در خدمت قراختاییان کرمان به مداحی سپری کرد و در آخر به خاندان جوینی در اصفهان پیوست و پس از زوال آنان در تنهایی درگذشت. دیوان چاپی او حاوی 6210 بیت و شامل قصاید، غزلیات، ترکیب بندها، قطعات و رباعیات است. در این پژوهش ویژگیهای شاخص ادبی شعر مجد همگر که به نوعی برای بررسی انتخاب شده و مباحثی مانند صور خیال، صنایع بدیع معنوی، تصویرسازیها و غزلیات دیوان مجد همگر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. به طور کلی می توان شعر مجد همگر را ادامه سبک دوره سلجوقی دانست که در قرن هفتم نیز به حیات خود ادامه داده و جنبه هایی از شعر او مثل غزل و رباعیاتش در تکوین شعر فارسی موثر بوده است. سبک سلجوقی، سبک بینا بین خراسانی و عراقی است که هم در دوره سلجوقیان و هم در دربارهای ملوک الطوایفی پس از فروپاشی سلاجقه، مورد توجه و اهتمام شعرای مدیحه سراست.
منابع مشابه
نقد و تحلیل غزلیات عاشق اصفهانی
چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روشهای اجرا و نتایج به دست آمده): آقا محمد عاشق اصفهانی ، متخلص به «عاشق» از غزل سرایان قرن دوازدهم هجری است وی در غزلیات عاشقانه تبحر دارد . او شاعری کم توقع بود وبا حرفه ی خیّاطی امرار معاش می کرد. وی از شاعران دوره ی بازگشت است که در کنار زدن سبک هندی و احیای روش شعرای متقدم ، سهم بزرگی دارد. این پژوهش ، به شیوه ی توصیفی ، تحلیلی و استشهادی ، به نقد وبرر...
نقد و تحلیل غزلیات وقار شیرازی
میرزا احمد وقار شیرازی (متخلص به وقار) از شاعران بزرگ قرن سیزدهم هجری است. اشعارش بسیار مشهور است و همچنین اشعار او بیشتر به لحاظ ویژگی های ادبی قابل تحقیق و بررسی است. از این رو سبک هندی در نیمه دوم قرن دوازدهم کاملا رو به انقراض نهاد و از نیمه دوم قرن دوازدهم یعنی از اواخر دوره سلطنت افشاریه شعر بازگشت به وجود آمد و در عهد کریم خان رواج کلی یافت. زمان اوج این نهضت از عهد قاجاریه است.مساله اصل...
نقد و تحلیل غزلیات همای شیرازی
تاریخ پرافتخار زبان و ادبیات فارسی سرشار را از نام کسانی است که نام ایران را با اثار خود جاودانه کرده اند در این میان بودند شاعرانی که نقش مثبتی در شکل گیری این تاریخ ادبیات داشته اند ولی انچنان که لایقش بودند شناخته شده نشوند همای شیرازی شاعری است که خود در سددگمنامی خویش بوده و حتی سروده های خویش را نزد خویش نگاه نمی داشته . او صاحب طبعی روان است و از هر مقوله شعری می گوید با خواندن غزلیات ...
نقد و تحلیل تصویرگری از منظر رمانتیسم در غزلیات هوشنگ ابتهاج و محمدرضا شفیعی کدکنی
تصاویر شعری از عناصر اصلی شعر و از معیارهای مهم نقد ادبی نزد متقدمین است. صور خیال که از تلفیق اشیا، کلمات و احساسات در هنگام خلق یک اثر هنری ایجاد میشود، بر جذابیت شعر افزوده، آن را نزد مخاطب و شنونده زیباتر و دلانگیزتر میسازد. تسلط شاعران بر تصویرگری هنری برخاسته از ذوق و قریحه خاص و از وجوه امتیاز و برتری آنان بر یکدیگر است. در این پژوهش، تصویرگری هنری در شعر ابتهاج و شفیعی ک...
متن کاملنقد، بررسی و تحلیل تقابل حیرت و یقین در غزلیات عطار
دنیای عرفان، مملو از تقابلهاست؛ این عناصر متقابل که برگرفته از ویژگیِ کلِ هستی و جلوههای متفاوت آن و نیز حالات و تجربیات روحانی شدید و متفاوت عرفا در شرایط روحی مختلف میباشد، زبان عرفان را برای بیان این حالت متناقض، به سوی تقابل سوق دادهاست. حیرت و یقین، از جمله تقابلهای عرفانی و یکی از مراحل سیر و سلوک عارفانه است که در آثار شعرا و عرفا بهگونههای مختلف تجلّی یافتهاست. عطار نیز بهعنوان شا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023